WIOSENNA WYCIECZKA DLA DOROSŁYCH
Kolejna krajoznawcza wycieczka autokarowa odbyła się 7 kwietnia
2018 r. Uczestniczyły w niej 53 osoby.
Pierwszą miejscowością na trasie był Jedlińsk. Jadąc do kościoła „spotkaliśmy”
na rynku sympatyczny pomnik raka – ten skorupiak jest bowiem w herbie wsi i
całej gminy.
Poprzedni kościół w Jedlińsku ufundował w 1645 r. Stanisław Witkowski, wnuk
poety Jana Kochanowskiego, budynek ten jednak w 1655 r. został doszczętnie
zniszczony przez Szwedów. W 1752 r. gruntownie odrestaurowaną świątynię
przebudował i wyposażył biskup Andrzej Stanisław Załuski, pochodzący z
pobliskiej Jedlanki.
|
|
Kościół św. św. apostołów Piotra i Andrzeja w Jedlińsku do typowy barok.
Ściany prezbiterium pokryte są iluzjonistycznymi freskami, przypominającymi
kolumny, między nimi w owalach umieszczono cztery wizerunki apostołów. W
ołtarzu głównym znajduje się obraz przedstawiający Jezusa na brzegu Jeziora
Tyberiadzkiego, powołującego Piotra i Andrzeja. Obraz ten namalował Tadeusz
Kuntze-Konicz, nadworny malarz biskupa Załuskiego.
W nawie tuż przy prezbiterium stoi chrzcielnica z I połowy XVIII w., ozdobiona
złoceniami. Nad nią wisi portret sługi bożego, biskupa Piotra Gołębiowskiego
1902-1980 (urodzonego w Jedlińsku), który tu przyjął sakrament chrztu św.
W wyposażeniu wnętrza kościoła wyróżnia się ozdobna ambona z baldachimem.
Organy z pochodzą z 1909 r. Każdego lata odbywa się tu jeden z koncertów
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Radom –
Orońsko.
W przykościelnej dzwonnicy z 1645 r. wisi dzwon podarowany przez
osadników szkockich wyznania kalwińskiego.
W Skarżysku-Kamiennej naszym celem było odwiedzenie sanktuarium Matki
Boskiej Ostrobramskiej (Matki Bożej Miłosierdzia).
Nowoczesny kościół został zbudowany w latach 1988-1995 według projektu
arch. Zbigniewa Grządzieli.
Z kościołem połączona jest kaplica – replika Ostrej Bramy z Wilna.
W ołtarzu kaplicy znajduje się kopia obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej,
namalowana przez wilniankę Izabelę Borkowską i Władysława Markiewicza z
Kielc w 1989 r. Koronacji obrazu dokonał w 2005 r. kardynał Henryk
Gulbinowicz. Matka Boża Ostrobramska jest patronką Skarżyska-Kamiennej.
|
|
Następnie odwiedziliśmy Wzdół, wieś leżącą w kotlinie między górami Bukową
a Michniowską, przy drodze z Suchedniowa do Bodzentyna.
Kościół Wniebowzięcia NMP z końca XVII w. (1687 r.) jest pięknie położony,
stoi na wzgórzu i dominuje nad całą okolicą. Prowadzą do niego okazałe liczące
kilkadziesiąt stopni schody z czerwonego piaskowca, wykonane w czasie II
wojny światowej staraniem miejscowego proboszcza ks. Antoniego Drygasa.
Ksiądz ten pomagał partyzantom, którzy często gościli u niego na plebanii.
Świątynia została znacznie powiększona podczas rozbudowy w latach 1939-
1945. Dobudowano wówczas od wschodu drugą część nawy i nowe
prezbiterium. Ponownie został konsekrowany w 1961 r.
|
|
W ołtarzu głównym (niemal zupełnie nowym) umieszczony jest obraz
Wniebowzięcia NMP z 1696 r. Po jego dwóch stronach widoczne są wizerunki
św. Bernarda i św. Tomasza Apostoła, a u góry św. Małgorzaty.
Wyposażenie wnętrza kościoła (ołtarze, ambona z rzeźbami czterech
Ewangelistów, krucyfiks i drewniana okładzina łuku tęczowego, chór
muzyczny) jest jednorodne stylowo, barokowe – zdecydowana jego większość
powstała bowiem bezpośrednio po wybudowaniu świątyni pod koniec XVII w.
W kaplicy bocznej znajduje się ozdobiony rzeźbami i kolumnami ołtarz z XVII-
wiecznym, otaczanym lokalnym kultem, obrazem Matki Boskiej Szkaplerznej,
nazywanej Madonną Wzdólską. Niestety była zasłonięta dekoracjami Grobu
Pańskiego i nie mogliśmy jej zobaczyć.
|
|
W Michniowie oddaliśmy hołd ofiarom pacyfikacji z 1943 r.
W ciągu dwóch dni 12 i 13 lipca 1943 r. Niemcy bestialsko wymordowali tu 204
osoby (tyle nazwisk udało się ustalić historykom): 103 mężczyzn – w
większości spalonych żywcem, 53 (54 ?) kobiety i 48 dzieci ; aż dziesięcioro z
nich miało mniej niż 10 lat. Najmłodszą ofiarą był dziewięciodniowy Stefanek
Dąbrowa, wrzucony przez niemieckiego żandarma do płonącej stodoły. Nie jest
wykluczone, że w gronie zamordowanych znalazły się nierozpoznane dotąd
osoby, niebędące stałymi mieszkańcami wsi.
Wymordowanie mieszkańców Michniowa, spowodowane donosem
konfidentów, było odwetem za pomoc dla oddziałów partyzanckich „Ponurego”
oraz przynależność do Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich. Wielu
mieszkańców wsi bądź było członkami AK, bądź aktywnie współpracowało z
partyzantką (np. sklep rodziny Materków był punktem kontaktowym), a
większość dostarczanego partyzantom prowiantu pochodziła właśnie z
Michniowa.
Spacyfikowana wieś, po ograbieniu, została doszczętnie spalona (ocalały tylko 2
budynki). Hitlerowcy zabronili odbudowy i uprawiania pól.
15 lipca 1943 mieszkańcy sąsiednich wsi pogrzebali szczątki zamordowanych
we wspólnej mogile. Niemcy wyrazili zgodę na pochówek ofiar, ale polecili
zaorać grób i nie zezwolili na jakiejkolwiek oznaczenie mogiły. Wkrótce po
zakończeniu okupacji na mogile kryjącej szczątki ofiar został postawiony
pomnik z czerwonego piaskowca. Wyryto na nim nazwiska wymordowanych.
W lipcu 1993 r. w 50. rocznicę pacyfikacji poświęcono pomnik „Pieta
Michniowska” dłuta Wacława Staweckiego. W skład michniowskiego
mauzoleum Męczeństwa Wsi Polskiej wchodzą ponadto: Dom Pamięci
Narodowej (oddany w 1977 r. na miejsce skromnej ekspozycji w drewnianym
budynku), Sanktuarium Męczeńskich Wsi Polskich - symboliczny cmentarz, na
którym każda polska wieś, spacyfikowana przez Niemców w latach 1939–1945,
ustawia swój krzyż (jest ich obecnie kilkaset).
Od 2010 r. trwa budowa nowego budynku ekspozycyjnego (złożonego z 8
segmentów) wg współczesnego projektu Mirosława Nizio.
Ostatnim „punktem programu” był Szydłowiec, a w nim Muzeum Ludowych
Instrumentów Muzycznych w gotycko-renesansowym zamku (XV –XVII w.).
Zamek usytuowany jest w środku parku, na sztucznie usypanej wyspie,
otoczony fosą. Muzeum gromadzi i prezentuje polskie ludowe instrumenty
muzyczne z całego kraju. Można nie tylko zobaczyć te instrumenty, ale także
posłuchać ich dźwięku.
Przez rynek z późnorenesansowym (1602-1629) ratuszem (zbudowanym na
planie prostokąta) doszliśmy do późnogotyckiego kościoła św. Zygmunta Króla.
Murowana świątynia została wybudowana z fundacji Szydłowieckich z
miejscowego piaskowca w latach 1493-1525. Prezbiterium sklepione jest
gwiaździście – sklepienie wykonano według widocznego projektu
rozrysowanego w skali 1:1 na północnej ścianie nawy. Prostokątna nawa
posiada nietypowo płaski strop, obecny z pierwszej połowy XVIII w., na którym
namalowany jest patron kościoła św. Zygmunt i inni święci.
|
|
W bogatym wystroju wnętrza dominuje styl renesansowy. Dominuje złoto, co
znalazło wyraz w przysłowiu „w szydłowieckiej farze są złote ołtarze”. W
prezbiterium na północnej ścianie umieszczony jest przepiękny późnogotycki
poliptyk, przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny i sceny
ewangeliczne, wykonany w 1509 r. w warsztatach krakowskich. Na poliptyku
wyobrażeni zostali także członkowie rodziny Szydłowieckich, którzy byli jego
fundatorami.
W ścianie prezbiterium znajduje się również płyta nagrobna Mikołaja
Szydłowieckiego pochodząca prawdopodobnie z warsztatu Berrecciego-
budowniczego kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, wykonana z czerwonego
marmuru.
|
|
W późnorenesansowym ołtarzu głównym z l. 1618-1627 umieszczono gotyckie
figury z poprzedniego kościoła: scenę koronacji Matki Boskiej przez Trójcę
Świętą i rzeźbę św. Zygmunta stojącego między dwoma synami.
Autorem częściowo zachowanych polichromii w nawie głównej, jest
prawdopodobnie sprowadzony z Mogiły przez Mikołaja Szydłowieckiego
cysters Stanisław Samostrzelnik. Interesującym detalem wyposażenia jest także
renesansowy strop kasetonowy pod chórem, datowany na lata 1519-1532, z
zachowanymi malowanymi rozetami w laurowych wieńcach.
|
|
W nawie głównej, obok północnego wejścia znajduje się klasycystyczny
nagrobek ostatniego Radziwiłła, który władał Szydłowcem i jego żony (nie
zostawili potomków). Na czarnym marmurowym cokole znajduje się piękna
rzeźba kobiety z białego marmuru, sygnowana przez znanego rzeźbiarza Jakuba
Monaldiego w 1795 r. Nagrobek powstał na zamówienie ówczesnego
proboszcza Józefa Gawdzickiego – brata zmarłej. Maria z Gawdzickich
Radziwiłłowa, ukochana żona Mikołaja Radziwiłła, jako córka kuchmistrza, nie
była godną partią dla magnata. Mikołaj, wbrew stanowisku rodziny i nie
zważając na opinię środowiska, poślubił wybrankę swego serca. Historia ich
miłości znalazła odbicie w „Trędowatej” Heleny Mniszkówny. Widoczna postać
kobieca wsparta na urnie wzorowana jest na rzymskiej kopii greckiej rzeźby
Śpiąca Ariadna (obecnie w Muzeum Kapitolińskim w Rzymie).
Fot. Tadeusz Guranowski, Anna Klimecka, Anna Kujawska, Ryszard Solecki,
Danuta Wiśniewska
|