WITAMY NA STRONIE PTTK OCHOTA

24 godzinny zegar
12 godzinny zegar

Nasze imprezy
(dla działaczy Oddziału PTTK Ochota)

Wycieczka – wiosna 2014

31 maja 2014 r. grupa dorosłych członków i sympatyków naszego Oddziału pojechała tym razem do Białegostoku.

Najpierw zwiedziliśmy Tykocin. Niezwykle interesująca była renesansowa synagoga z 1642 r. , która swój obecny wygląd zawdzięcza przebudowie w XVIII w. i gruntownemu remontowi w latach 70. XX w. Od 1977 r. jest siedzibą Muzeum Kultury Żydowskiej. Poza interesującym wnętrzem z okazałą bimą (kazalnicą) i tekstami modlitw w języku hebrajskim na ścianach można tu oglądać zabytkowe przedmioty kultu religijnego.

Na rynku zatrzymaliśmy się przed pomnikiem hetmana Stefana Czarnieckiego, jednym z najstarszych świeckich pomników w Polsce. Powstał z inicjatywy prawnuka hetmana w latach 1761- 63. Stefan Czarniecki był w XVII w. właścicielem Tykocina.

Zwiedziliśmy też okazały, późnobarokowy kościół św. Trójcy i oglądaliśmy bogate wyposażenie jego wnętrza.

Widzieliśmy także pomnik Orła Białego – wzniesiony w 1982 r. z funduszy społecznych na pamiątkę ustanowienia w Tykocinie w 1705 r., przez króla Augusta II Sasa, Orderu Orła Białego.

Potem zwiedzaliśmy Białystok. Zobaczyliśmy dużo, ale i tak pozostał niedosyt, więc pewnie tu jeszcze wrócimy.

Oglądaliśmy galerię malarstwa polskiego w budynku d. ratusza – obrazy sztuki znakomitych twórców m.in. Juliana Fałata, Jacka Malczewskiego, Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego i innych.

Zobaczyliśmy 19-wieczną cerkiew katedralną św. Mikołaja Cudotwórcy, neogotycką katedrę Wniebowzięcia NMP z początku 20 w., zaprojektowaną przez znanego architekta Józefa Piusa Dziekońskiego.

Niestety nie udało nam się wejść do budynku Opery i Filharmonii Podlaskiej z powodu odbywającego się koncertu i ten nowoczesny gmach, projektowany przez Marka Budzyńskiego i oddany do użytku w 2012 r., zobaczyliśmy tylko z zewnątrz. Piękna współczesna architektura!

Najznakomitszy zabytek Białegostoku zwany „Podlaskim Wersalem” to późnobarokowy zespół pałacowo-parkowy Branickich. Udało nam się wejść do środka części centralnej pałacu, obecnie siedziby białostockiego Uniwersytetu Medycznego, zobaczyć m.in. reprezentacyjną klatkę schodową i popatrzeć z góry na zrewaloryzowany ogród pałacowy w stylu francuskim.

Nie mogło zabraknąć na naszej wycieczce rzeźby Kawelina – psa tak brzydkiego, że aż ślicznego! Obecna betonowa rzeźba jest współczesną wierną repliką przedwojennego Kawelina z 1936 r.